A megfejt bakkecskék



 Mátyás királyországjárásra indult három bárójával. Ahogy bal­lagtak az úton, meglátta Mátyás király, hogya közelben szánt egy öreg béres a négy ökrivel. Megösmerte mindjárt, hogy az valamikor az õ katonája volt, de az öreg is megösmerte őt. Mikor odaértek, odaköszönt Mátyás király: - Tisztességgel, öreg! Az öreg meg válaszolt: - Köszönöm az asszonynak. - Öreg, messze van-e még a messze? - Felséges királyom, már csak az ökröm szarváig. - Hány pénzé dolgozik maga, öreg? - Haté. Hármat a sárba dobok, háromból meg élek. - Öreg, hány még a harminckettő? - Már csak tizenkettő . - Öreg, meg tudna-e fejni három bakkecskét? - Meg bizony, felséges királyom. - Öreg, meg ne mondja senkinek, amit beszéltünk, míg az én képemet meg nem látja! - Köszönöm, felséges királyom. Avval elment Mátyás a három báróval együtt. Azt mondja Mátyás a báróknak: - Ha meg tudják fejteni az urak, hogy mit beszélgettem az öreg bé­resvel, egy-egy tanyát adok mindnyájuknak. A bárók törték a fejiket, de nem tudtak kitalálni semmi okosat. Visszamentek hát az öreghez: - Öreg, Mátyás király úgy köszönt magának, hogy "Tisztességgel, öreg", maga meg úgy válaszolt, hogy "Köszönöm az asszonynak". Mit jelent ez? Meg tudná mondani? - Megmondom, de csak húsz aranyé. Adtak neki húsz aranyat. - Azt jelenti, hogy az asszony adja rám a tiszta ruhát, a tiszta ruha pedig tisztesség. - Látjátok, milyen könnyű, mégse tudtuk ... Utána azt kérdezte Má­tyás, hogy :'Messze van-e még a messze,". Maga meg úgy válaszolt, hogy csak a négy ökre szarváig. Mit jelent ez? Meg tudná mondani? - Húsz aranyé megmondom. Kifizették neki a húsz aranyat. - Mikor fiatal voltam, az volt messze nekem, amennyire elláttam. Most már nem látok, csak a négy ökröm szarváig. - Látjátok, ez is milyen könnyű, mégse tudtuk. No, kérdezték tovább az öreget. - Öreg, mit jelent az, hogy maga hat pézé dolgozik, abból hármat a sárba dob, háromból meg él? Ez hogy lehet? - Ezt is megmondom húsz aranyé. Kifizették neki a húsz aranyat. - Hát, otthon vannak a gyerekeim, még azoknak semmi hasznát nem veszem, csak a ruhát szaggatják. Hármat a gyerekeimre költök, háromból meg élek. - Jól van, öreg. Hát az mit jelent, hogy "Hány még a harminckettő?" "Már csak tizenkettő." - Megmondom azt is húsz aranyé. Megkapta azé is az aranyat, hát megmondta: - Amikor még fiatal voltam, mind a harminckét fogam meg volt. most meg csak tizenkettő van belőle. - Öreg, hát három bakkecskét hogy tudna megfejni? - Megmondom azt is húsz aranyé. Mikor kifizették a húsz aranyat, azt mondja: - Most fejtem meg a három bakkecskét. - Megálljon, vén gazember, még a király képit nem is látta, mégis elmondott mindent, eláruljuk a királynak. - Nem láttam-e? Kivett egy aranyat a zsebiből, mutatta a pénzen a király képit. - Már hogyne láttam volna, itt van rajta!